Mercedes–Benz Unimog universalieji sunkvežimiai – nauji standartai ir išplėstos ribos

Kuriant naująjį Mercedes–Benz Unimog, sąvokos pažanga ir saugumas, tobulumas ir kompetencija, našumas ir naujovės įgavo naują prasmę. Rezultatas – universalusis sunkvežimis, kuris pasiekė naują produktyvumo, efektyvumo ir ekologiškumo lygį. Į sėkmingą koncepciją apjungtos šiuolaikinės komercinių transporto priemonių technologijos ir reikšminga sistemos sprendimų bei specialiosios paskirties sunkvežimių kompetencija. Naujasis Unimog – tai investicija į ateitį.

Mercedes–Benz Unimog, kaip universali transporto priemonė (vok. „Universal-Motor-Gerät“ (Unimog)), savo klientų poreikius, beveik bet kokiomis sąlygomis, tenkina jau daugiau kaip 60 metų. Modernios važiuoklės koncepcijos (nuolatinė varomų ratų funkcija, didelė prošvaisa dėl portalinių ašių, didelis ašių sunėrimas ir abiejų ašių diferencialo blokavimas) dėka, Unimog įveikia net didžiausius iššūkius, esant sunkioms darbo sąlygoms (1 pav.). Dėl viengubų padangų, oro slėgio jose kontrolės sistemos tirecontrol plus ir optimalaus svorio pasiskirstymo, Unimog puikiai važiuoja bekele, o viešaisiais keliais rieda iki 90 km/val. greičiu. Jis tikrai užsitarnavo gero „darbinio arklio“ reputaciją, nes geriausių rezultatų siekia ištisus metus.

1 pav. Universalaus sunkvežimio Mercedes–Benz Unimog važiuoklės schema ir įrangos bei padargų montavimo galimybės

Šis universalus sunkvežimis išsiskiria keturiomis įrangos bei padargų montavimo/pakabinimo galimybėmis. Hidraulinis, mechaninis ir elektrinis energijos tiekimas užtikrina ypatingai lanksčias jų darbo galimybes ir reikiamą pavaros mechanizmo veikimą, atliekant bet kurią iš daugiau nei 1000 galimų užduočių (2 pav.).

2 pav. Universalaus sunkvežimio Mercedes–Benz Unimog panaudojimo galimybės

Antroji universalių sunkvežimių Mercedes-Benz Unimog karta yra galingesnė ir kartu taupesnė bei ekologiškesnė.

Mercedes-Benz Unimog galingumas tai:

      • Patvarūs, iki 200 kW (299 AG) galios, varikliai, kurių sukimo momentas iki 1.200 Nm.
      • Padidinto galingumo transmisija su praktiškai pritaikytais greičių intervalais.
      • Didesnis našumas dėl stipresnės hidraulinės sistemos VarioPower®.
      • Didesnė naudingoji apkrova dėl padidintų leistinos apkrovos verčių ir svorio optimizavimo.
      • Visiškai proporcinga darbinė hidraulinė sistema, siekiant jautresnio įrangos/padargų valdymo.
      • Važiavimo greitis iki 90 km/val.

Mercedes-Benz Unimog ekonomiškumas tai:

      • Universalus naudojimas ištisus metus, pritaikant daugiau nei 1 000 panaudojimo galimybių.
      • Mažos kuro, AdBlue ir variklinės alyvos sąnaudos.
      • Šiuolaikiška ir veiksminga Mercedes–Benz pavaros mechanizmo technologija, išbandyta serijinei gamybai.
      • Mažos techninės priežiūros sąnaudos dėl prailginto priežiūros periodiškumo.
      • Nauja, priežiūros nereikalaujanti aušinimo sistema.
      • Galingas aukščiausios kokybės variklio stabdys.
      • Puiki apsauga nuo rūdžių

Mercedes-Benz Unimog ekologiškumas tai:

      • Naujoji švarios technologijos BlueEFFICIENCY Power variklių karta, atitinkanti išmetamųjų teršalų standartą Euro VI.
      • Drastiškai sumažinti išmetamųjų teršalų bei kietųjų dalelių kiekiai – iki 90 %, lyginant su ankstesniais Euro V varikliais.

Mercedes-Benz Unimog praktiškumas tai:

      • Erdvi, panoraminė vairuotojo kabina.
      • Patraukli išvaizda, naujas mašinos priekio dizainas.
      • Nauja priekinės kameros stebėsenos sistema (pagal poreikį), pagerinanti artimą matomumą.
      • Aktyvusis ir pasyvusis saugos paketas.
      • Nauja, viršuje pritvirtinta, langų plovimo įranga.

Mercedes-Benz Unimog novatoriškumas tai:

      • Naujai sukurtas sinerginis pavaros mechanizmas EasyDrive, bepakopiam darbui nuo 0 iki 50 km/val. užtikrinti./
          • EasyDrive užtikrina tolygų perjungimą tarp darbinio ir važiavimo režimų.

Mercedes-Benz Unimog kompaktiškumas ir manevringumas tai:

      • Dar kompaktiškesni išmatavimai, siekiant manevringumo net ankštose aikštelėse.
      • Trumpa ratų bazė, nuo 2 800 mm.
      • Mažesnis posūkio spindulys, siekiant optimalaus manevravimo.
      • Papildomas galinės ašies valdymas (pagal poreikį).

Mercedes-Benz Unimog ergonomiškumas tai:

      • Nauja intuityvaus valdymo sistema.
      • Naujas daugiafunkcinis vairas.
      • Modernus ir ergonomiškas salonas.
      • Reguliuojama vairo kolonėlė.
      • Optimizuota šildymo ir kondicionavimo įranga.
      • Papildoma padangų slėgio kontrolės funkcija tirecontrol plus su praktiškais parametrais.

Kompaktiškumas ir manevringumas – yra vieni pagrindinių Unimog koncepcijos privalumų. Naujos kartos universalių sunkvežimių kūrėjai dar labiau ištobulino šiuos privalumus. Mercedes–Benz specialiosios paskirties sunkvežimių inžinieriai dar labiau sumažino itin kompaktišką ratų bazę bei posūkio spindulį. Trumpas priekis, mažas bendrasis aukštis ir plotis taip pat išlieka naujos kartos universaliųjų sunkvežimių būdingomis savybėmis. Juk Unimog privalo savo jėgą demonstruoti ne tik keliuose, bet ir kiekviename posūkyje. Tad naujos kartos universalieji sunkvežimiai tampa dar našesni, nes nuo šiol jie lengviau pravažiuoja siauromis gatvelėmis ir manevruoja ankštose aikštelėse, tad darbai vyksta sparčiau. Naujasis Unimog išlieka vienu iš kompaktiškiausių krovininių automobilių savo svorio ir galingumo kategorijoje.

Naujieji Unimog modeliai U 216 ir U 218 išsiskiria mažesne ratu baze (vos 2 800 mm) ir kompaktiškais matmenimis. Tai leidžia darbus atlikti net ten, kur svarbus kiekvienas milimetras: manevruojant senamiestyje ar ivažiuojant pro žemus vartus, kadangi dėl mažesnės ratų bazės bendrasis aukštis taip pat sumažėja. Žinoma, abu naujieji kompaktiški Unimog modeliai išlieka puikūs universalūs sunkvežimiai, kurių praktinis pritaikomumas nepasikeitė. Su 115 kW ar 130 kW galios varikliais šie Unimog modeliai gali atlikti beveik visas užduotis, o 7,5 – 10 t bendroji masė užtikrina jų įvairiapusišką panaudojimą.

Kuriant naują vairuotojo kabiną buvo pasinaudota daugelio vartotojų pasiūlymais ir pageidavimais. Tapo dar patogiau sėdėti, pagerėjo prietaisų valdymas, naudojama naujoji daugiafunkcinė vairalazdė, o naujajame prietaisų skydelyje sparčiau nustatomi visi automobilio parametrai (3 pav.). Šie patobulinimai ženkliai prisideda prie didesnio transporto priemonės saugumo ir patogesnio jos valdymo bei užtikrina darbo ir komforto darną.

3 pav. Mercedes Benz Unimog vairuotojo kabina

Tas, kuris automobiliu ne tik važiuoja iš taško A į tašką B, bet kasdien jame atlieka sudėtingas darbo užduotis, nustato kitokius valdymo ir komforto reikalavimus. Naujai sukurta darbo vieta ir vartotojui pritaikyta kabina užtikrina geriausias darbo sąlygas. Todėl vairuotojas gali susikoncentruoti į kiekvieną užduotį ir atlikti ją atsipalaidavęs, pavyzdžiui, surūšiavęs prietaisų valdymo elementus atitinkama eilės tvarka.

Patogioje, aukštai sumontuotoje kabinoje (universalaus sunkvežimio Unimog aukštis yra beveik trys metrai!) puikus apžvalgumas, nes priekinis stiklas yra panoraminis, o šoniniai ir galinis – padidinti. Vairuotojo sėdynė spyruokliuojanti, o keleivio – su išilginiu, atramos kampo ir aukščio reguliavimu. Gamyklinis reguliuojamo aukščio ir pokrypio vairas užtikrina optimalią vairuotojo sėdėjimo padėtį. Visi stiklai yra sulaikantys šilumą. Vairuotojo kabina nerūdijanti, nes pagaminta iš kompozicinės medžiagos pluošto. Kabinos pakaba amortizuojanti, keturių taškų. Jos tvirtumas yra sertifikuotas pagal ECE-R-29/2. Variklio gaubtas yra pakeliamas ir nuimamas. Kadangi kabinos priekinė iškyša trumpa, tai atstumas tarp vairuotojo ir kelio bei priekyje pakabintų padargų yra nedidelis. Triukšmo izoliacija pagal ECE-R51 reikalavimus.

Papildomai užsakoma pneumatinė vairuotojo sėdynė sumažina nuovargio simptomus. Ilgiau pabuvęs naujoje vairuotojo kabinoje, darbuotojas įvertina efektyvią šildymo ir kondicionavimo įrangą, kuri užtikrina jaukią temperatūrą bet kokiu oru. Žiemą galima įsijungti papildomą sėdynės apšildymą. O kad darbą galima būtų pradėti bet kuriuo metu, naudojamas programuojamas stacionarus šildymas. Nuo pat kelionės pradžios šildomi langai ir veidrodžiai užtikrina gera matomumą. Be to, galima atrasti dar daugybę praktiškų detalių, pavyzdžiui, CD radijas su Bluetooth laisvų rankų įranga ir papildomos dėtuvės.

Naujas daugiafunkcinis vairas tobulai pritaikytas naudojimui ir užtikrina sparčią prieigą prie prietaisų skydelio ekrano bei laisvų rankų įrangos. Naujojo prietaisų skydelio dideliame ir šviesiame ekrane rodomi visi svarbūs duomenys, pavyzdžiui, alyvos kiekis, oro slėgis ar hidraulinės įrangos parametrai. Naujojoje vairo kolonėlėje integruotas vairavimo funkcijų, pavyzdžiui, pavaros perjungimo, variklio stabdžio (dešinėje) ir hidrostatinės transmisijos EasyDrive (kairėje) valdymas. Vidurinėje panelėje integruota nauja, išmontuojama, daugiafunkcinė vairalazdė, kuri naudojama darbinių funkcijų ir greičio valdymui. Joje sumontuoti ir sinchronizuotos atbulinės eigos sistemos Electronic Quick Reverse (EQR) valdymo prietaisai. Dėl optimalaus kintamo vairo mechanizmo VarioPilot® vairuotojas gali bet kada užimti patogiausią sėdėjimo padėtį. Papildomai užsakomos specialios durys ir pasukama sėdynė, naudojami dirbant su žoliapjovėmis.

Naujuosiuose Unimog naudojant aktyviąsias ir pasyviąsias sistemas, tiek vartotojas, tiek kiti eismo dalyviai išlieka saugus. Svarbiausios savybės – puikus matomumas priekyje dėl trumpo korpuso priekio ir panoraminė vairuotojo kabina, stabilumas, ABS, tikslus vairavimas, optimalus ašių apkrovos paskirstymas ir stabili darbo vieta, naudojant trijų taškų saugos diržą ir galvos atramą. Naujos kartos specialios paskirties sunkvežimiai toliau stiprina saugos principus: išorės dizainas su nauja, viršuje montuojama, langų plovimo įranga užtikrina langų valymo funkciją, o naujieji priekiniai dienos šviesos žibintai pagerina matomumą ir savalaikį objektų aptikimą. Papildoma priekinės kameros stebėjimo sistema pagerina matomumą prieš automobilį, palengvina frontalinės įrangos ir padargų montavimą bei leidžia kontroliuoti jų darbą. Automobilio priekyje integruota kamera vaizdą perduoda į vairuotojo kabinoje esantį monitorių. Todėl vairuotojas visada mato erdvę priešais automobilį, taigi ir priekinę įrangos bei padargų tvirtinimo platformą.

Naujuosiuose Unimog daug novatoriškų sprendimų, kurie leidžia ženkliai padidinti variklio naudingo veikimo koeficientą ir sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį. Po BlueEFFICIENCY Power prekybos ženklu Mercedes-Benz apjungia visas technologijas, kurios prisideda prie ilgaamžiškumo, ekologiškumo, išmetamo CO2 kiekio sumažinimo ir degalų taupymo. Mercedes-Benz BlueEFFICIENCY Power technologijos – tai daugiau nei atitiktis išmetamųjų teršalų standartui Euro VI. Siekiant ambicingo tikslo, kuris susijęs su BlueEFFICIENCY Power, pagrindinį vaidmenį atlieka visiškai naujas pavaros mechanizmas su naujausiais dyzeliniais varikliais, padidinto našumo transmisija ir sutvirtintos ašys, užtikrinančios didesnę visų Unimog modelių naudingąją apkrovą. Modernios technologijos komponentų integravimas dar labiau padidina Unimog ekonomiškumą. Prie puikių rezultatų taip pat prisideda naujoji padidinto veiksmingumo aušinimo sistema ir išmetamųjų dujų papildomo apdorojimo kamera. Šiuolaikiški 4 ir 6 cilindrų 115–220 kW galios varikliai yra ypač taupūs, tylūs, patvarūs ir nereikalauja ypatingos priežiūros. Jie išsiskiria didesniu sukimo momentu ir puikiais išmetamųjų dujų, kuro suvartojimo rodikliais bei palankiu galios/masės santykiu. Keturių vožtuvų technologija ir didelio slėgio (2.400 bar) akumuliatorinė Common–Rail įpurškimo sistema dar labiau didina variklio naudingo veikimo koeficientą. Varikliai taip pat naudojami stabdymui. Galingas, aukščiausios kokybes, variklio stabdys sumažina mechaninį stabdžių dėvėjimąsi ir didžia dalimi prisideda prie ekonomiškumo. Mažesnės emisijos reiškia didesnį atsakomybės suvokimą. Siekiant veiksmingo išmetamųjų dujų apdorojimo, naujos kartos varikliai pasikliauja BlueEFFICIENCY Power technologija, kuri jau pasitvirtino galingesniuose varikliuose. Išmetamųjų dujų papildomo apdorojimo kameroje įrengtas SCR katalizatorius azoto oksidų kiekius sumažina iki minimumo. Ženkliai mažėja tam naudojamo priedo AdBlue tirpalo suvartojimas, o DPF dyzelino dalelių filtras beveik visiškai sulaiko suodžius.

Universaliuose sunkvežimiuose Unimog traukos jėgą užtikrina visiškai sinchronizuota elektrinė–pneumatinė pavarų dėžė su aštuoniomis priekinės ir šešiomis atbulinės eigos pavaromis. Ji veikia tyliai, yra ilgaamžė ir pasižymi dideliu naudingo veikimo koeficientu. O sinchronizuota atbulinės eigos sistema Electronic Quick Reverse palengvina spartų krypties pakeitimą, pavyzdžiui, valant sniegą ar manevruojant ankštose aikštelėse. Tam naudojamas daugiafunkcinėje vairalazdės valdymo svirtelėje integruotas priekinės ir atbulinės eigos jungiklis.

Naujas sinerginis pavaros mechanizmas EasyDrive sujungia degalus taupančios pavarų dėžės privalumus su bepakopio hidrostatinio pavaros mechanizmo savybėmis. Privalumai pasireiškia praktikoje. Darbinį greitį galima pamažu didinti, nepriklausomai nuo variklio alkūninio veleno sukimosi dažnio, ir valdyti, naudojant greičio palaikymo funkciją. Keičiant darbo vietą ar manevruojant, galima, tiesiog važiuojant, pasirinkti bepakopę ar mechaninę transmisiją. Ši sistema palengvina darbą ir didina našumą. Sinerginis pavaros mechanizmas gali būti valdomas keturiais skirtingais būdais:

      • akseleratoriaus ir stabdžių pedalais;
      • darbine tempomato svirtele;
      • kairiąja vairalazdės svirtimi;
      • naująja daugiafunkcine vairasvirte.

Kiti sinerginio pavaros mechanizmo privalumai:

      • Pavaros perjungiamos važiuojant.
      • Tolygus pavarų dėžės ir hidrostatinio pavaros mechanizmo perjungimas.
      • Paprastas valdymas ir įjungimas.
      • Darbinis režimas, siekiant pastovaus variklio alkūninio veleno sukimosi greičio.
      • Važiavimo režimas, siekiant bepakopio važiavimo nuo 0 iki 50 km/val.
      • Darbo sąlygoms pritaikyto važiavimo stiliaus pasirinkimas: „našusis“, „patogusis“ ir „galingasis“.

Apie 30 proc. našesnė naujoji darbinė hidraulinė sistema įrangą bei padargus valdo tiksliau ir be trūkčiojimo. Ji leidžia atlikti po du, vienas nuo kito nepriklausomus, judesius vienu metu (4 pav.). Naudojant daugiafunkcinę vairalazdę, tai atlikti visiškai paprasta. Kitos funkcijos valdomos vairaračio mygtukais. 30 l talpos, nuimamas hidraulinės alyvos bakas gali užpildyti net didelių priekabų vertimo cilindrus. Keturių kamerų darbinę hidraulinę sistemą sudaro du kontūrai. Pirmas kontūras valdo net aštuonis individualius įrangos ar padargų judesius, naudojant 200 bar slėgį (32 l/min.) ir keturis dvigubos eigos vožtuvus arba varo hidraulinius variklius apatiniame diapazone. Naudojant kombinuotąjį modelį, I ir II kontūrai (32 + 55 l/min.) panaudoja papildomą 35 kW jėgą ir 240 bar slėgį. Įrangos/padargų judesiai valdomi ir hidrauliniai varikliai varomi nepriklausomai.

4 pav. Mercedes-Benz Unimog pakelių priežiūros darbuose

Naujoji galingesnė hidraulinė sistema leidžia Unimog imtis sunkiausių darbų. Nesvarbu, ar reikia vienu metu atlikti kelis darbus, ar viena užduotis reikalauja daug galios. Galinga hidraulinė sistema VarioPower® gali dar daugiau. Abu atviri III ir IV kontūrai užtikrina vienodą galingumą – 125 l hidraulinės alyvos, 280 bar slėgį sistemoje ir net 58 kW jėgą. Galinga hidraulinė sistema pakeičia prie veleno ar variklio prijungiamus siurblius. Naujas ir labai paprastas VarioPower® valdymas, naudojant daugiafunkcinio vairo mygtukus. Parametrai rodomi naujame prietaisų skydelyje. Galinga hidrauline sistema montuojama ant platformos rėmo ir gali būti pašalinta nuo jo, pavyzdžiui, siekiant padidinti naudingąją apkrovą žiemos darbų metu.

Mercedes-Benz Unimog didelės galios reikalaujančioms užduotims atlikti naudojamos mechaninės pavaros. Alyva aušinamas, iki 160 kW galios tiekimo velenas (GTV) priekyje skirtas frontaliniams įtaisams bei padargams varyti. Jo sukimosi dažnis rodomas prietaisų skydelyje ir gali būti reguliuojamas nuo 420 iki 1 000 min-1. Unimog variklio GTV varo galingą hidraulinę sistemą, tačiau taip pat gali būti naudojamas galingiems įtaisams/padargams varyti kartu su hidrostatiniu pavaros mechanizmu. Transmisijos GTV aprūpina galia įprastus hidraulinius siurblius, naudojant kranus ir keltuvus.

Keturi standartiniai lizdai kabinoje ir išorėje leidžia be jokių kabelių pajungti elektrinius įtaisus arba padargų valdymo įranga. Automobilio borto tinklą energija aprūpina 24 V ir 100 A generatorius. Parametrinis borto kompiuteris palengvina parametrų nustatymą, pavyzdžiui, variklio sukimosi dažnio ribojimą, siekiant apsaugoti mechaniniu būdu varomus įtaisus/padargus, atramų fiksavimą arba greičio ribojimą.

Taigi drąsiai teigiame : Unimog – tai multitalentas ant ratų.

Doc. dr. Remigijus Zinkevičius, ASU